Pages

Subscribe:

Ahad, 2 Disember 2012

MALU!!!

        Assalamualaikum semua sahabat-sahabat ku...Sudah begitu lama blog ini tidak di kemas kini sehinggalah seorang sahabat saya tadi bertanya,

  "Bila mau update blog"

Tiba-tiba,terdetik di hati ku...

 "Kalau selama ini aku kerja ku kat blog update gadget nya apa salahnya kalau aku update artikel terbaru kat blog aku"
     
          Tetapi ada satu perkara yang menghalang ku untuk berbuat demikian iaitu aku kebuntuan idea..Aku tidak tahu mahu tulis artikel apa..Tiba-tiba terlintas di fikiran ku tentang satu peristiwa yang amat bermakna dalam hidupku.Peristiwa ini tidak akan aku lupa seumur hidupku..Peristiwa itu bermula sewaktu aku masih hanyut lagi dilambung ombak duniawi sehinggalah aku bertemu dengan seorang guru sekolah rendah ku yang selalu aku panggil dengan panggilan "Sir Chok"...Pertemuan ku dengan dia telah membuat seluruh kehidupan ku berubah dan mula disinari dengan cahaya ilmu agama yang selama ini aku leka untuk menuntutnya.

 Ceritanya,bermula begini.....

           Pada suatu hari,semasa aku duduk kebosanan di atas bangku yang sudah tua di bengkel motor hak milik keluarga ku..tiba-tiba,terdetik di hati ku untuk mengunjungi masjid terbesar di Lahad Datu iaitu Masjid Ar-Raudhah..selama ini tidak pernah terlintas di hati ku untuk pergi ke masjid tersebut bagi menunaikan solat terutama solat fardhu...Bagi ku solat fardhu hanya wajib ditunaikan di asrama dan apabila berada di luar lingkungan tersebut,terpulang dari kita untuk memilihnya kerana itu adalah hak kita.(tengok..terserlah kejahilan ku masa tu)..

            Sebaik sahaja masuk waktu solat fardhu Zohor,terdengar sayup seruan azan memanggil kaum muslimin dan muslimat untuk menunaikan ibadah solat..Hatiku berasa terpanggil untuk memenuhi seruan tersebut...Aku merasakan sesuatu yang berlainan pada waktu itu kerana hati ku membisikkan fikiran ku untuk menggerakkan langkah ku menuju ke masjid tersebut bagi memenuhi seruan tersebut..

            Tanpa berfikir panjang aku pun mempercepatkan langkah ku menuju ke masjid tersebut bagi menunaikan ibadah solat fardhu zohor..selesai sahaja solat fardhu Zohor tersebut,aku terlihat kelibat tubuh seseorang yang usianya antara 30-40 tahun...wajahnya cerah dan berjanggut..apabila ku perhatikan betul-betul...SUBHANALLAH..itu adalah guru yang pernah mengajarku semasa tahun enam yang dulunya beragama bukan Islam,akhirnya Allah SWT beri hidayah kepadanya untuk memeluk Islam yang indah ini...Aku bergerak ke arahnya lalu memberikan salam dan bersembang dengannya..Aku berasa gembira waktu itu kerana dapat berjumpa dengannya setelah beberapa tahun tidak berjumpa..Banyak perkara yang kami ceritakan termasuklah hal agama..

             Tiba-tiba hatiku tersentak..kegembiraan ku tadi berubah menjadi perasaan malu...Aku berasa kebingungan..Mengapa perasaan malu ini tiba-tiba muncul dalam hatiku..Beberapa saat kemudian baru aku dapat jawapan  mengapa aku berasa malu..Perasaan malu ku ini berpunca dari guru ku itu..Aku MALU!!!Aku malu kerana guru ku yang baru beberapa tahun memeluk Islam itu begitu hebat pendekatannya terhadap Islam tetapi aku yang dilahirkan dari kecil memeluk Islam begitu jauh dan cetek pengetahuan ku tentang Islam...SUNGGUH AKU BERASA MALU!!BETUL-BETUL BERASA MALU!!!!

               Beberapa hari selepas itu,,,aku pergi solat Jumaat dan kali ini berjumpa lagi dengan guru ku itu..Selepas solat Jumaat..dia membawa ku pergi keretanya lalu dia memberiku satu buku poket yang membawa aku untuk lebih mengenali apa itu Islam yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah..Buku itu bertajuk "Sifat Solat Nabi" karya Syaikh Al-Albani yang diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia..Mulai hari itu,,aku mula berjinak-jinak dengan ilmu keagamaan iaitu Islam berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah dan dari hari itu juga lah aku mula berkenalan dengan kawan-kawan baru yang banyak membantu ku dalam memahami Islam yang sebenar..Syukur Alhamdulillah kerana Allah SWT masih memberi kesempatan kepada diri yang hina ini untuk mendalami dan mengenali Islam yang sebenar...

             Mulai dari aku mengenal Islam yang sebenar itulah aku mula menerima cercaan,makian dan tuduhan yang sangat sakit telinga ini apabila mendengarnya seperti sesat,syiah dan wahabi.Perkataan mereka itu hampir mematahkan semangat ku untuk mendalami Islam tetapi kawan-kawanku yang sentiasa memberi sokongan padu terhadap ku membuat aku lebih bersemangat untuk mendalami ilmu Islam dan menyampaikannya kepada orang lain

             Akhirnya aku tanam azam dalam diriku bahawa aku akan teruskan perjuangan ini meskipun pelbagai halangan melanda..Aku tidak akan putus asa menyampaikan Islam berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah sehinggalah akhir hayat ku ini..Semoga Allah membalas perjuanganku ini dengan keindahan syurga yang diidam-idamkan oleh setiap muslim...Sekian sahaja catatan saya pada hari ini..Diharapkan para pembaca dapat mengambil pengajaran daripada apa yang saya sampaikan ini...Assalamualaikum


Ni Cikgu Hairi ataupun saya selalu panggil dia abang Hairi.Banyak ilmu bermanfaat yang saya dapat tuntut  dari dia..Beliau seorang penulis buku dan banyak buku beliau yang sudah dipasarkan.Antaranya Cukupkah Sekadar Niat,Di Mana Allah dan Katakan Tidak Kepada Wahabi..Dalam perjuangan dakwah beliau,sudah banyak tomahan ataupun fitnah yang beliau terima tetapi berkat kesabaran beliau banyak fitnah dan          tomahan  itu telah beliau jawab dalam karya-karya beliau.



Ini pula abang Khairulnizam(kiri) dan Cikgu Chok@Yusof Chok(kanan).Yang saya maksudkan dalam tulisan tu adalah Cikgu Chok ni lah...beliau lah yang telah membawa saya lebih dekat lagi untuk mendalami Islam...Terima Kasih banyak-banyak cikgu..:)
             
     

2 ulasan:

Scha Aye Jay .. berkata...

nice entry . maybe sometimes kite dpt pengajaran from different kind of situation

jom join segmen saye buat . hope dpt join dah menambahkan peserta, ajak lah kwn2 skali . thank you

http://blackpixiestale.blogspot.com/2012/12/segmen-tell-me-your-wish.html

Azman Mutalib berkata...

Scha Aye Jay...terima kasih...btul tu apa ko ckap..InshaAllah di follow..:)

Catat Ulasan