Pages

Subscribe:

Khamis, 7 Mac 2013

Bagaimana Lahir Islam Liberal??

Faktor yang membelenggu umat Islam pada 1 abad yg lalu menyebabkan perkara ini berlaku di mana umat Islam pada waktu tersebut dipengaruhi oleh dua faktor iaitu: 

1.Faktor penjajahan barat.
2.Faktor ketinggalan dari segi sains dan teknologi.
 

Lantaran itu,maka lahirlah empat sikap umat Islam kesan daripada faktor tersebut iaitu:
 

1.Sikap yang berputus asa dan menanggap itu sudah suratan takdir dan  redha dengan kemunduran yang disebabkan oleh faktor tersebut.
2.Sikap yang menganggap Islam itu sebagai penghalang untuk maju dan agama ini  mesti dipisahkan dengan hal duniawi dan hal ini di anggap sekularisme.
3.Sikap yang menganggap agama itu faktor penghalang tetapi mereka tidak memisahkan agama dari hal duniawi tetapi sebaliknya mereka menyesuaikan ajaran agama tersebut dengan zaman sekarang dan mengikut kehendak mereka(sesuai dengan hawa nafsu dan akal) dan inilah yang di gelar sebagai Islam Liberal.
4.Sikap yang menganggap diri mereka sebagai faktor penghalang untuk maju dan bukannya agama Islam kerana mereka menganggap undurnya umat Islam bukan kerana agama Islam tetapi  umat Islam yang tidak kembali kepada ajaran Islam yang sebenar-benarnya.Golongan ini menolak Islam liberal dan sekularisme dan berpendapat umat Islam pada hari ini perlu kembali kepada ajaran Islam yang tulen iaitu berpaksikan Al-Quran dan As-Sunnah untuk maju ke hadapan.

Persoalannya di mana kah kita dalam 4 sikap di atas???Renung-renungkan...:)
 

*Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Islam Liberal jangan lupa dapatkan buku Membongkar Aliran Islam Liberal oleh Hafiz Firdaus Abdullah(seperti yang tertera di atas).

0 ulasan:

Catat Ulasan